Stichting W.A.de Wijn
De Stichting W.A. de Wijn is op 22 oktober 2014 opgericht en heeft als statutaire doelstelling:
'Het beheren, onderhouden, restaureren en documenteren van het oeuvre van de kunstschilder Willem Abraham de Wijn, en het bevorderen van de bekendheid van het oeuvre'.
Doel
De doelstellingen van de Stichting zijn:
a. het samenstellen van een zo compleet mogelijk overzicht van het oeuvre van de schilder, het inventariseren en het documenteren van het oeuvre en het speuren naar nog onbekend of vermist werk van de schilder;
b. het bevorderen van een bredere bekendheid van het oeuvre van de schilder door middel van:
- een openbare website, inclusief het uitbouwen en actief onderhouden hiervan;
- publicaties;
- het organiseren van tentoonstellingen;
c. het beheren, onderhouden en restaureren van de werken van de schilder die bij de Stichting ('de Collectie') zijn ondergebracht;
d. het uitbreiden van de Collectie door aankoop, of schenking of in bruikleen geven door derden;
e. het stimuleren van studie en onderzoek naar de schilder en zijn rol in de Haarlemse school;
f. het op verzoek van personen of instellingen voor bepaalde tijd in bruikleen geven van werken van de schilder;
g. de Stichting dient het algemeen belang;
h. de Stichting heeft geen winstoogmerk.
Bruikleen
Veel werken staan in het depot van de Stichting en lenen zich voor bruikleen. Tegen een geringe vergoeding en op basis van een bruikleenovereenkomst kunnen werken voor bepaalde tijd in bruikleen worden gegeven. Neem daartoe contact op via info@wadewijn.nl
Jaarverslag 2024
Het is bijzonder dat volstrekt onverwachte contacten bijdragen aan de doelstellingen van de stichting: er is weer nog onbekend werk ontdekt en er is dit jaar wederom een expositie geweest. En een of twee nieuwe exposities liggen in het verschiet.
In het voorjaar attendeerde iemand ons op een advertentie op Marktplaats waarin de bekende ets van Molen de Adriaan wordt aangeboden. De ets leek niet door W.A.de Wijn te zijn gesigneerd en de datering klopte niet. We mailden onze bevindingen aan Marktplaats, dat geen actie wilde ondernemen, maar kennelijk wel de verkoper heeft geïnformeerd. De verkoper mailde ons, dat hij de ets van Marktplaats zou verwijderen, maar stuurde ook een foto van een aquarel van W.A. de Wijn. Zijn moeder kreeg ets en aquarel lang geleden van de mensen bij wie zij destijds werkte. We hebben de verkoper in Haarlem bezocht. De aquarel is niet gesigneerd maar lijkt sprekend op 1918.001, in een groter formaat. We beschouwen de aquarel als een prachtige voorstudie ervan,1918.002; gefotografeerd en op de site gezet.
Tijdens een bezoek aan Amsterdam passeerden we het pand Herengracht 60. Jarenlang, van circa 1942 tot 1967 werkte en woonde Willem de Wijn hier op de zolderverdieping aan de voorzijde. Zoon Quinten zou die ruimtes graag nog eens zien. Het lukte om de huidige eigenaars te benaderen. In maart zijn we daar geweest. We namen een aantal aquarellen en tekeningen mee die indertijd van de grachtenpanden aan de overzijde vanuit het atelier zijn gemaakt. Een van deze werken viel zeer in de smaak, 1961.014.
De stichting heeft dit aquarel geschonken aan de huidige eigenaars van het appartement, onder de voorwaarde dat het aquarel bij het appartement hoort. Afgesproken is dat als in de toekomst nieuwe bewoners er geen prijs op zouden stellen, zij contact opnemen met info@wadewijn voor overleg.
De jaarlijkse bestuursvergadering van de stichting vindt plaats op 21 mei.
In juli mag de stichting zich wederom verheugen in een vijfjarige genereuze schenking.
Op de Haagse boekenmarkt is een boek uit 1948 ontdekt en gekocht over ‘de geschiedenis van de ijzer- en staalgieterij in Nederland, in het bijzonder van de Nederlandse staalfabrieken v/h J.M. de Muinck Keizer n.v. te Utrecht’. Dat is dus de DEMKA. En het boek toont vier aquarellen van Willem de Wijn (gesigneerd), die we niet kennen. Afgebeeld zijn de smelterij (194X.018), de vormerij (194X.019), de walserij (194X.020) en de draadtrekkerij (194X.021). Ongesigneerde voorstudies zijn wel in bezit van de Stichting. Waar de afgebeelde werken zich bevinden is niet bekend.
In een gesprek van Quinten met een oud-collega komt het werk van de schilder ter sprake en met name werk dat in de veertiger jaren bij de DEMKA is gemaakt; die naam is bekend bij de oud-collega, want een de Muinck Keizer woont vlak bij hem.
Het contact is snel gelegd. Het familielid heeft enkele werken van de schilder in bezit, maar het schilderij 1941.011 is niet bekend bij de familie, en dus weten we nog steeds niet waar dat schilderij is gebleven.
Als mogelijk spoor worden we verwezen naar het Museum van Zuilen te Utrecht. dat als doel heeft de rijke geschiedenis van Zuilen te bewaren door foto's, verhalen en artikelen te verzamelen en tentoon te stellen. Het is gevestigd in de v.m. Werkspoorfabriek en richt de aandacht ook op de v.m. DEMKA-fabriek, die in Zuilen was gevestigd. Begin 2025 is een afspraak met de directeur gepland.
In de zomer is hard gewerkt aan de voorbereiding van de tweede expositie, in september en oktober, van bijna 30 werken in muziekzaal ’t Mosterdzaadje in Santpoort-noord. Dit keer gaat het om scheepvaart en industrie. Voor de seizoenpresentatie van ’t Mosterdzaadje per post heeft de stichting 500 ansichtkaarten van de Demka brochure beschikbaar gesteld (1941.011/01).
De expositie wordt zeer gewaardeerd en levert twee belangrijke aanknopingspunten op.
Een oud-werknemer van de machinefabriek Spaans te Hoofddorp vertelt dat de fabriek nu Spaans Babcock heet en naar Balk is verhuisd. Daar blijkt het werk in olie in bezit te hangen, waarvan de stichting slechts een foto heeft (1961.012). We spreken af met Spaans Babcock dat we naar Balk zullen gaan om het werk te zien en te fotograferen.
Daarnaast geeft een medewerkster van ’t Mosterdzaadje ons het advies om eens naar het IJmuider zee- en havenmuseum te gaan omdat daar regelmatig wisseltentoonstellingen te zien zijn.
Op 22 oktober bestaat de stichting 10 jaar; de bestuursleden zijn met een bos bloemen bedankt voor hun inzet.
Op Marktplaats duikt een nog onbekend aquarel op van een gracht met huizen. Het is gesigneerd, maar de locatie en het jaar zijn onbekend. Het staat op de onder nummer 195X. 021.
In 2024 zijn in totaal zes werken ontdekt; dat brengt het totaal sinds de start van de stichting op 82.
Naar aanleiding van de expositie in ’t Mosterdzaadje in 2023 meldt zich een belangstellende voor een bruikleen. Het gaat om een klein landschap in olie (1938.011). Het werk wordt ingelijst, de bruikleenovereenkomst (5 jaar) is getekend en de bruikleennemer betaalt een borg van € 250,-
Op 30 december bezoeken we het IJmuider zee- en havenmuseum. De conservator, Willemina Oostenrijk, is direct enthousiast en heeft belangstelling voor de twee schoolplaten van de Haven van Amsterdam (1943.007 en 1943.008), die we ter illustratie meenamen. Voor beide werken is een permanente bruikleenovereenkomst getekend.
Staat van baten en lasten over het boekjaar 2024
Inkomsten | Uitgaven | |||
Giften | € 500,00 |
Expositie in |
€ 705,88 | |
Bloemen bestuur 10-jarig bestaan | € 140,26 | |||
Publiciteit | € 192,03 | |||
Hosting website | € 261,36 | |||
Bankkosten | € 245,79 | |||
Inlijsten werk tbv bruikleen |
€ 211,75 | |||
Negatief saldo | 1.257,07 |
Totaal € 1.781,47 Totaal € 1.757,07
Toelichting op de staat van baten en lasten:
Inkomsten: de Stichting ontving dit jaar een schenking van € 500.
Uitgaven:
- Kosten die zijn gemoeid met de expositie gedurende september en oktober 2024 in ’t Mosterdzaadje te Santpoort-Noord;
- Publiciteit betreft het abonnement op het tijdschrift Collect en het drukken van ansichtkaarten;
- Kosten hosting website in 2024;
- De bankkosten zijn de kosten die de ING aan de Stichting in rekening brengt.
- Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de stichting zijn de bestuursleden bedankt met een bos bloemen.
Balans per 31 december 2024 (in euro's)
Activa
vaste activa 70
vorderingen 0
liquide middelen 2.160
Totaal activa 2.230
Passiva
eigen vermogen 1.829
kortlopende schulden 151
langlopende schulden 250
Totaal passiva 2.230
Toelichting op balans per 31122024
Activa:
Aan de materiele activa is de aankoop van het werk à € 175 toegevoegd, af te schrijven over de jaren 2022 t/m 2026 à € 35/jaar; restant € 70,-
De € 338 is geheel afgeschreven, restant derhalve € 0.
Passiva:
Kortlopende schulden
De factuur van Not Found à € 261 over de periode 07/24 – 07/25 is in 2023 betaald; € 131 ten laste van 2025.
De te betalen bankkosten over dec 2023 bedragen € 20,-
Langlopende schulden
De in 2019 aangegane lening van € 5.000,- is in de jaren van 2019 t/m 2023 in vijf jaarlijkse termijnen van € 1.000,- omgezet in een gift. Restant derhalve 0. De borgsom voor het in bruikleen geven van werk 1938.011 bedraagt € 250,-
Beleidsplan 2022 - 2025
In februari 2019 heeft het bestuur, versterkt met enkele genodigden, de afgelopen periode geëvalueerd en nieuwe ideeën benoemd voor de komende periode. Verlevendigen en actualiseren van de website door middel van:
- regelmatige nieuwsberichten;
- een actuelere terminologie;
- verlevendigen van de biografie door het toevoegen van foto's, illustraties en een kaart met schilderlocaties;
- gebruik van instagram voor nieuwtjes en 'ontdekkingen'. Focus op scheepvaart en industrie. Op de radar komen van mensen met belangstelling voor industrieel werk. Periodiek een beeld met een toelichting en een link naar de website;
- aan de weg timmeren door aan te haken bij een speciale gebeurtenis of locatie, om het sterke industriële karakter van het oeuvre te tonen, b.v. Lloyd hotel Amsterdam, Wereldhavendagen Rotterdam, Art Rotterdam, hotel New York;
- het blijvend zoeken naar mogelijkheden om een tentoonstelling te organiseren. Dit kan enerzijds de galeriewereld zijn, maar ook ziekenhuizen, havenkantoren, kantines van bedrijven, die in het verleden opdrachten hebben verstrekt;
- bij tentoonstellingen een goed netwerk opzetten en benutten, uitbrengen van persberichten, (gratis)ansichtkaarten en folders bij musea en hotels; eventueel in combinatie van andere schilders op het gebied van scheepvaart;
- bevorderen van het in bruikleen geven van werk. De mogelijkheid daartoe prominenter op de website plaatsen. In dit kader kunnen artotheken en potentiële huurders van bijvoorbeeld havenkantoren worden benaderd;
- onderzoeken of er geïnteresseerden zijn die een publicatie aan het werk van de schilder willen wijden;
- naast de reeds ingevoerde werken zijn er nog circa 600 ongedateerde werken bekend. Duidelijk is dat niet al deze werken interessant genoeg zijn om op de website te tonen, zodat een selectie moet worden gemaakt. Het invoeren van deze werken is opgepakt;
- het speuren naar onbekend werk heeft al 75 ontdekkingen opgeleverd. Er bestaat een aantal aanknopingspunten voor verder zoekwerk, zoals het opsporen en leggen van contact met partijen waaraan in het verleden werk is verkocht (vermeld in het schrift van de schilder), de musea waar werk van de schilder aanwezig is, alsmede met partijen door wie opdrachten zijn verstrekt. Dit is een doorlopende actie.
Financiën
De bescheiden benodigde fondsen om het beleidsplan uit te kunnen voeren zijn beschikbaar danwel toegezegd; het werven van fondsen behoort derhalve niet tot de primaire activiteiten. Mochten zich evenwel situaties voordoen die fondsen kunnen genereren, dan wel situaties die om meer fondsen vragen, dan wordt gedacht aan:
- verkoop van afdrukken van bepaalde werken in de vorm van ansichtkaarten;
- verkoop van reproducties van werken: nieuwe afdrukken van bestaande etsplaten of kopieën van aquarelen.
Een geheel andere bron van inkomsten zou kunnen liggen in de verkoop van de professionele website. Er is bij het tot stand brengen van de website veel tijd, energie en geld gestoken in de opbouw en de mogelijkheden van de site. Aldus is een hoogwaardige website verkregen,die zich kan meten met de beste websites op dit gebied en uitgaat boven hetgeen voor vergelijkbare kunstenaars bestaat.
Algemeen
De Stichting staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 61723207. Het RSIN nummer is 854461978. De Stichting is per 1 januari 2016 aangemerkt als culturele ANBI.
Bestuur
Het bestuur van de Stichting W.A. de Wijn bestaat uit:
Quinten A. de Wijn, voorzitter; Mark A. Pool, penningmeester; Robert S. de Wijn, secretaris; Caroline C. M. Rhodius, bestuurslid; Jeroen Koolhaas, bestuurslid.
De bestuursleden ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden; kosten, gemaakt in de uitoefening van hun functie, worden vergoed.